مشکل کندو من چیست؟ آشنایی با رایج ترین بیماری ها

  
 

برای تعیین اینکه آیا مشکلی در کندو شما وجود دارد، ابتدا باید بدانید که یک کندو سالم و مولد چگونه است. دانستن اینکه یک کلنی سالم چگونه به نظر می رسد به زمان، صبر و ساعت های زیادی وقت برای کار با کندو نیاز دارد تا متوجه شوید در طول سال در کلنی چه می گذرد. گاهی اوقات جمعیت کلنی چندان بزرگ به نظر نمی رسد و جمعیت کلنی شروع به کاهش پیدا می کند. و در این زمان دو راه پیش روی شما قرار می گیرد ، وحشت کنید یا به آنچه در واقع در حال وقوع است نگاه کنید. به نوزادان نگاه کنید، به زنبورها نگاه کنید (اندازه، بال، یکنواختی، رفتار)، به نوزادان مهر و موم شده نگاه کنید، به قاب های ذخیره غذایی نگاه کنید، به ورودی نگاه کنید، وزن کندو را نگاه کنید، به هر بویی که ممکن است متصاعد شود توجه کنید. به صدای کندو گوش دهید. این موارد ساده می تواند به شناسایی مشکلات کندو  به شما کمک کند.

روشی که من برای تشخیص این بیماری ها از استادم دکتر رابرت برتولد یاد گرفتم این بود که قاب های یخ زده مختلفی از بیماری های داشت که به ما نشان داده بود. همچنین سخنرانی های مفصلی در مورد بیماری های مختلف برگزار شد. این برای شروع من کافی بود، اما واقعاً برای من اهمیت چندانی نداشت تا اینکه شروع به بازرسی کندوها برای وزارت کشاورزی کردم، جایی که توانستم از اطلاعات و دانش آموخته ‌شده برای کمک به زنبورداران برای تشخیص مشکلات کلنی‌های زنبور عسل خود استفاده کنم.

در طول سال ها چیزهای زیادی آموختم و مشکلات زیادی را دیدم که نتوانستم آنها را شناسایی کنم اما حداقل می توانستم برخی از دلایل را رد کنم. در طول این منحنی یادگیری، من صدها عکس از زنبورهای بیمار، زنبورهای سالم و رفتار زنبورها گرفتم. اخیراً من و همکارم شروع به ثبت برخی از این بیماری ها و رفتارها در ویدیو کرده ایم. در آینده نزدیک تعدادی از این ویدئوها را با تجربیات خود ارسال خواهیم کرد تا به زنبورداران کمک کنیم تا مشکلات کندوهای خود را شناسایی کنند.

در زیر تصاویری را که من از مقایسه قاب های سالم نوزادان با قاب هایی که چندان سالم نیستند را آورده ام. این تصاویر اکثر بیماری های نوزادان و سایر مشکلات موجود در کندو را پوشش می دهد. این یک راهنمای جامع نیست. این مجموعه ای از تصاویر است که بیماری ها و علائم مختلف در کندو را  بطور کلی نشان می دهد تا به تشخیص این مشکلات کمک کند. امیدواریم این مجموعه به زنبورداران کمک کند تا مشکلات موجود در کلنی های خود را شناسایی کنند.

این یک قاب از نوزادان مهر و موم شده از کندو سالم است. به الگوی نوزادان سر بسته توجه کنید. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گرده ای روی این قاب ذخیره نشده است. مهم است که در سایر قاب ها به دنبال گرده بگردید تا مطمئن شوید که آنها ذخیره گرده کافی دارند.
 

این قاب از نوزادان دارای بیماری لارو گچی است، فلش ها به سلول های آلوده به قارچ Ascophera apis اشاره می کند. به الگوی پرورش لاروهای خال دار توجه کنید. روی قاب لارو گچی زیادی وجود ندارد، بنابراین زنبورها لاروهای گچی مومیایی را از ورودی ، بیرون می آورند.
 

شفیره های زنبورهای نر آلوده به قارچ Ascophera apis ، به زودی کل شفیره ها مانند یک اسفنج  گچی مومیایی خواهند شد.
 

مومیایی های  لارو گچی درست در خارج از ورودی کندو. اگر الگوی نوزاد ، ظاهری بسیار خالدار دارد، به ورودی نگاه کنید تا ببینید آیا این مومیایی ها جلوی درب ورودی کندو وجود دارند یا خیر. من تقریبا همیشه قبل از بازدید کندو ، جلوی ورودی را نگاه می کنم.
 

در اینجا یک قاب نوزاد مهر و موم شده از یک کلنی سالم است. توجه کنید که چگونه این کلنی گرده بسیار بیشتری در اطراف لانه بچه ذخیره می کند.
 

این قاب مولد دارای بیماری لوک اروپایی است. باکتری Melissococcus plutonius عاملی است که با لاروها برای غذا رقابت می کند و قبل از مهر و موم شدن سلول ، لارو را از بین می برد.
 

این قاب نوزاد دارای لوک آمریکایی است. شما می توانید از سوراخ های درپوش تشخیص دهید. همچنین به الگوی پرورش لاروهای لکه دار توجه کنید. همچنین می‌توانید درپوش‌های فرورفته یا مقعر را روی قاب ببینید، جایی که بطور طبیعی به شکل محدب هستند.
 

لارو پانی باسیلوس یک باکتری آمریکایی Foulbrood است که لاروها را آلوده کرده و پس از بسته شدن آنها را می کشد. در اینجا سرپوش های فرو رفته، سوراخ های درپوش و لاروهای عفونی را مشاهده می کنید.
 

در اینجا یک قاب دیگر از نوزادان مهر و موم شده از یک کلنی سالم است. پوشش های رنگ روشن تر نشان دهنده موم جدیدتری است که هنوز به بیماری آلوده نشده است.
 

ویروس ساکبرود یا بیماری SBV یک بیماری عفونی ناشی از ویروس Morator aetatulas است که لارو زنبور عسل را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی بیمار می شود، کلنی کاهش می یابد . مرحله آخر ویروس (Morator aetatulas)  لارو کیسه ای زمانی است که از خاکستری یا سفید به سیاه تغییر می کند. زنبورها اغلب آنها را قبل از رسیدن به این مرحله حذف می کنند.
 

در سندرم کنه انگلی یا Parasitic Mite Syndrome "PMS" توجه داشته باشید که هیچ لارو یا تخمی در سلول های باز وجود ندارد و زنبورها قادر به پرورش نوزاد سالم نیستند.
 

این تصویر سندرم پیش از قاعدگی را با کنه ها نشان می دهد که از نوزادان تغذیه می کنند، همچنین می توانید فلشی را مشاهده کنید که به شفیره جویده شده و کنه های واروآ در سلول ها اشاره دارد.
 

این تصاویر زنبورهای مبتلا به ویروس بال تغییر شکل (DWV) و همچنین سندرم کنه انگلی (PMS) را نشان می‌دهند ، مشاهده می‌کنید که شفیره‌ها توسط زنبورهایی که کنه‌ها را در سلول شناسایی کرده‌اند، باز شده است.
 

در اینجا ویروس بال تغییر شکل DWV و شفیره های بیشتری را می بینید که جویده می شوند. اینها نشانه‌های آلودگی شدید کنه‌های واروآ هستند.
 

زنبور در سمت چپ بال‌های از هم گسیخته دارد که به آن بال K شکل نیز می‌گویند. تعدادی عامل از جمله بیماری نوزما، کنه های نای و احتمالاً ویروس ها هستند که می توانند باعث این حالت شوند .  

نویسنده : Rob Snyder